Immanuel.se använder cookie för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor. Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Immanuel.se använder cookie för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer

Immanuel.se uses cookies to provide the best possible browsing experience. By using the website you approve the usage. Read more about cookies and how you de-activate them

Immanuel Church

Immanuelskyrkans blogg

Immanuelskyrkans blogg

Upplevelser, tankar och åsikter från människor i Immanuelskyrkan. Mitt i Stockholm.

  • Hem
    Hem Här hittar du alla blogginlägg på sidan.
  • Kategorier
    Kategorier Visar en lista på kategorier från denna blogg.
  • Taggar
    Taggar Visar en lista på taggar från denna blogg.
  • Bloggare
    Bloggare Sök efter din favorit bloggare på sidan.
  • Logga in
    Login Login form
Senaste inlägg

Postad av den i Pastorsbloggen
Syrien och Sound of Music

Jag var på musikal härom helgen, Sound of Music, en familjeföreställning. Och det var kända sånger och människor som sjöng fint och jättehärliga barn och unga som spelade barn i familjen von Trapp. Och jag kan historien sedan förr. Ändå blev jag överrumplad när stora fanor med hakkors föll ner runt scenen och de som tidigare dansat, pojkvännen till Liesel plötsligt störtar in med bindlar om armarna. Dessutom några korta stunder då armar sträcktes i ett heil. 

Träffar: 402

Sjukhuskyrkan är en fantastisk resurs i allt det som händer på våra sjukhus! Så är det sagt. Bara att älska er som jobbar i Sjukhuslkyrkan för det ni är och gör! 

Sjukhuskyrkans uppgift är att finnas hos människor som behöver någon som lyssnar utan att fly det svåra. Att vara medvandrare i sjukdomstiden, erbjuda stöd och tröst och söka nya vägar och möjligheter i livet tillsammans med patienter och anhöriga. Sjukhuskyrkan är också en viktig resurs i relation till anställda i vården. 

I Stockholm finns Sjukhuskykan på Karolinska Solna och Huddinge, S:t Görans sjukhus, Södersjukhuset och Danderyds sjukhus. Sjukhuspastorerna och det team dom ingår i av präster och diakoner finns i jättelika och komplicerade vårdorganisationer. Finns det nå´t mer komplicerat och utsatt än de stora sjukhusen? Sammanhang där resurserna sällan räcker till och så mycket ställs på sin spets. Där frågorna om liv och död lever med i snart sagt varje ögonblick. Där hopp och förtvivlan ska hanteras sida vid sida. Mitt i detta finns fantastiska sjukhuspastorer, präster och diakoner med stor erfarenhet. Egentligen alldeles för små team som rör sig på landets allra största sjukhus. Till det här arbetet bidrar vi som kyrkor och församlingar i Stockholm. En så viktig och avgörande satsning som vi har anledning att värna om.

Sjukhuskyrkan finns på många sätt i framkanten av det vi tänker som en kyrkas arbete. I en miljö som präglas av det mångkulturellla och interreligiösa. Med situationer som uppstår som ingen kyklig handbok i världen kan hjälpa till att lösa. 

Detta var också utgångspunkten när teamet på SöS bjöd samman kollegor och några andra till ett samtal om hur man kan tänka i situationer då familjer med en tillhörighet till mer än en religion förlorar ett barn i samband med förlossningen. Då så mycket ställs på sin spets och då alla vill att det ska gå "rätt till" i relation till mer än en religionstillhörighet. 

 

Det som sker inom ramen för Sjukhuskyrkan ställer ofta frågorna på sin spets om vad som händer med tro och tradition i ett interreligiöst sammanhang? Jag tänker att det som sker i Sjukhuskyrkan är som ett förebud till det vi som kyrkor och församlingar snart står inför. Därför har vi anledning att lyssna till erfarenheter som görs i just Sjukhuskyrkan. 

 

I samlingen på SöS konstaterade vi att till slut är det ändå människor det handlar om, och att det är så vi får lov att tänka då det gäller att finna formner då det kanske svåraste i livet ska tas om hand. Att det är teologi nog! 

 

b2ap3_thumbnail_sjukhuskyrkan.jpg

 

 

Träffar: 264

Postad av den i Pastorsbloggen
Så stolt jag är!

Så stolt jag är över min församling! Så mycket värme, omsorg, klokhet och engagemang! Och så stolt att få feedback från besökare om att det vi gör behövs och gör skillnad. På förmiddagen hade vi vår sedvanliga onsdagsfika med personalen. Goa kollegor gör att vi som har förmånen att få jobba här trivs! Den här gången var det Geri och Eva som fixade fikat på OS-tema. Vi kände oss som vinnare. 

Taggad i: bön Värme Vinternatt
Träffar: 696

 

We are all familiar with the idea of stewardship - that the earth is the Lord’s and that we are to care for creation. We also know that we are not doing a very good job. Climate change and its consequences are being acknowledged by most of the world’s governments and plans to reduce carbon emissions are finally being implemented. So at the beginning of this year, as we perhaps review our life(style) and plan our vacations, I would like to list a few things to be aware of.

You may have already read about steps you can take to reduce your carbon footprint. Last summer, a team of researchers at the Lund University Centre for Sustainability Studies released a study that identified four key lifestyle choices that affect our impact on the environment most: 

- Having fewer children

- Getting by without a car

- Avoiding intercontinental flights

- Keeping a plant-based diet

These are all highly individual choices and it may not be possible for you to “tick all the boxes”, all the time. Your access to public transport may be limited and you would need a car to get to work. You may have relatives that live in another continent that you would want to visit. You may be married to someone that loves steak… But doesn’t everything start with awareness?

Airplane over Sthlm

 

We try to limit our household emissions in many ways. But one things that seems to remain part of our international family life is flying... We have booked three flights this year, two of which are intercontinental. So if you still want to make choices that have a negative impact, are there ways to mitigate the effects on the environment?

Of course. It’s big business! You will be able to find many carbon offset programs. It may even have been a step in your flight booking process. And if you want to make sure that the program is not a scam, look at some of the options listed by the organisation Green-e (endorsed by the Stockholm Environment Institute).

If you are looking for something simpler or more personal, here are my favorites:
- Install search engine Ecosia, this social company based in Germany plants trees with the income from your ad-clicks.
- Support the planting of trees in Burkina Faso, friend of Immanuel Church Stina Berge through her organization Yennenga Progress runs a forestation program.
- Place part of your savings with Better Globe, a Norwegian investment company that plants trees in Africa. Along with a return on your investment, a contribution is made against desertification and global warming as well as toward micro-finance programs and education.

 

Träffar: 342

1994 installerades Nelson Mandela som president i Sydafrika. För många är apartheidsystemets fall ett uttryck för att det visst är möjligt att tro på det Jesus talar om som att förflytta berg. Vi var många som under antiapartheidåren gick samman med en och samma dröm och ett och samma engagenang för att bidra till att störta det system där människor bedömdes utifrån sin hudfärg och sociala sammanhang.

När Neslon Mandela så höll sitt installationstal en dag i maj 1994 sa han följande:

”Det vi fruktar mest är inte att vara otillräckliga. Det vi fruktar mest är att vi har omätliga krafter.

Det är vårt ljus, inte vårt mörker, som skrämmer oss mest. Vi frågar oss, vem är jag att vara briljant, underbar, begåvad och fantastisk? Men hur skulle du kunna vara något annat?

Du är ett av Guds barn. Världen är inte behjälpt av att du låtsas vara obetydlig. Det finns inget upplyst i att krympa, så att andra människor i din närhet slipper känna sig osäkra.

Vi är skapta för att briljera, så som barn gör. Vi är födda för att förverkliga den Guds härlighet som finns inom oss. Den finns inte bara i några av oss, den finns i alla. Och när vi låter vårt eget ljus skina, ger vi omedvetet andra tillåtelse att göra detsamma.

När vi har frigjorts från vår egen rädsla, frigör vår närvaro automatiskt andra.”

Så tänker jag att detta är ord att ta fasta på i början av ett nytt år. Vi behöver krångla oss ut ur det, som åtmindstone jag hört så ofta, att en kristen hållning är att tänka om mig själv som liten och ynklig för att Gud ska få ett så stort utrymme som möjiigt. Om jag gör mig liten så blir Gud stor. Var har vi fått detta ifrån? Eller med Nelson Mandelas ord: "Världen är inte behjälpt av att du låtsas vara obetydlig. Det finns inget upplyst i att krympa...Vi är skapta för att briljera!" 

Det finns inget fromt i att huka och kliva undan i tro att då gör vi Gud större. Det är närmast så att Gud tar oss i örat och undrar vad vi håller på med. Tror vi inte att vi är nå´t? Menar vi att det Gud skapat oss till med alla våra förmågor, vår vilja och talanger, det räcker inte långt? Som att Gud blir glad när vi förnekar vår mänsklighet. Sanningen är att "vi är födda att förverkliga den Guds härlighet som finns inom oss. Den finns inte bara i några av oss, den finns i alla". 

Så - en god fortsättning på det nya året! Kan det bli mer spännande än att tänka att vi får utmana Gud och Gud utmanar oss att förflytta berg. Så många "berg" vi behöver flytta undan i vår tid. Det är min tro att det faktiskt är möjligt. Vi har nämligen gjort det förr. 

b2ap3_thumbnail_IMG_2883.jpg

 

 

 

 

 

Träffar: 447

 

IMG 1556

 

A cold clear Saturday in November. Hundreds of people have gathered on Sergelstorg in the heart of Stockholm to protest. We are here to protest slavery. I simply cannot fathom that this is actually happening - an anti-slavery protest in 2017. Yet, we know that there are more slaves today than in any previous point in history, with more than 40 million people being exploited around the world (Global Slavery Index 2016).

Today, we are protesting the slave trade in Libya. African lives that are being auctioned for $400 as CNN reported, it obviously reminds us of two of the worst chapters in human history, the Atlantic and Arab slave trade.

Sam Cooke’s A Change is Gonna Come is sung from stage. People chime in. Different speakers, sub-cultural profiles, take the floor. Swedish politicians are accused of not speaking up. Swedish media are accused of not reporting enough. Representation is failing and important voices go unheard. The proximity principle does not apply when you are in a position of privilege.

Meanwhile, there are Swedish citizens of African origin who get a call and learn that one of their relatives is captured in northern-Africa and that a ransom is demanded. What is the price of a human life… They pay, time and again, regardless of the increase. It is easy to see how the world is more interconnected than ever before.

One speaker reminds us that even if you cannot relate through relatives, everyone can relate as a fellow human being. As someone who believes that every life is free. We are encouraged to be the voice of change, in our homes, at our kitchen tables. Because the idea that one human life would be less valuable than another’s starts in our minds, with our perceptions, ideas and prejudices.

The protest is ending and I walk home with a heavy heart. I realize that the current migration situation in the world is vast and complicated. And that the problems of failed state Libya are many. But the auctioning of human lifes is beyond any opinion or discussion. It is simply evil. And we must do everything in our power to end its practise.

 

Träffar: 670

Postad av den i Pastorsbloggen
Stå upp mot antisemitism och hat!

Antisemitism och hat mot judar förskräcker och förfärar. De attacker som den senaste veckan drabbat flera av våra synagogor är avskyvärda. Det är med tacksamhet jag ser att olika religiösa företrädare är tydliga med sitt avståndstagande och sin solidaritet med dem som har en judisk identitet i vårt samhälle. Lokalt finns samarbete mot hat och hets i olika konstellationer. De olika interreligiösa mötesplatserna blir allt viktigare.

Träffar: 944

Postad av den i Pastorsbloggen
#sanningenskagoraerfria

Nu delas berättelser från svenska frikyrkosammanhang, om övergrepp, om alltför närgångna beröringar och om berättelser som tystats ner i församlingens namn eller i Guds namn eller i pastorns namn.(Ja, jag vet att det händer att kvinnor begår övergrepp. Nej, frikyrkan och pastorer är inte undantagna alls.) De övergrepp som beskrivs är allt från råa maktövergrepp med hjälp av våld, raffinerade teologiska resonemang om kvinnans roll och mannens rätt, till mer tafflig närgångenhet och en hel del däremellan.

Träffar: 814

Postad av den i Pastorsbloggen
Jag har också klivit för nära...

Det har hänt att jag har klivit för nära andra människor. Jag har ställt mig för nära. Jag har ställt en fråga som varit för närgången. Jag har vidrört när någon inte velat. Det där tänker jag på i kölvattnet av #metoo. Det handlar om gränser. Det handlar om respekt för andras gränser. Det handlar om att förstå att jag inte bestämmer över andras gränser. 

Träffar: 689

Postad av den i Pastorsbloggen
#metoo i kyrkan

Mycket har sagts. Berättelser har strömmat fram. Också i kyrkan, också i vår kyrka Immanuelskyrkan måste locket lyftas av. För berättelser om utsatthet och förtryck måste få synas och höras.

Träffar: 1051

 

It is one of the things that drive me absolutely insane. It causes me to want to yell and hit somebody. It drives me on my knees to pray for self-control, patience and gentleness.

When my children fight… I think every parent has experienced this. I watch the argument develop. I try early intervention, but to no avail. It is like they cannot help themselves. I quickly think and analyse - is someone hungry, tired, in need of a hug? Another attempt at distraction. It doesn’t work, doesn’t stop. I get more frustrated. Can’t they see what a petty fight this is?!

 

FullSizeRender 2

 

When things have cooled down and I am washing dishes, it suddenly hits me. Is this how God the Father feels when he looks at us, his children? Frustrated and at times, furious at the petty fights we have, all the time?

When we honk at another car for driving too slowly. When we fight with our siblings over the inheritance at our mother’s deathbed. Or on a larger scale, when we start wars with other countries on false pretenses.

God has marvellous and surprising ways of teaching us through everyday situations. There is work to do to help our children handle conflict. And in the meantime, I pray that this verse speaks to you as it has to me. There surely is work to do on us as well!

 

Romans 12 17

Taggad i: barn respekt
Träffar: 525

Läste i helgen Alexandra Pascalidous intervjuv i DN med Martin Karlsson från Värnamo. Killen som under lång tid gjort allt för att tysta Pascalidou. Martin Karlsson var nazist, medlem i Nordiska Motståndsrörelsen (NMR). Alexandra Pascalidou var en av dom som fanns på listan över dom som tog plats och som den här gruppen gärna skulle se död. 

Så berättar Martin Karlsson om sin "omvändelse", och hur han brutit med NMR och hur han själv nu får hot och människor som önskar livet ur honom.

Det som fick Alexandra Pascalidou att nu stämma möte med Martin Karlsson i en hotellobby i Värnamo var det mail som Karlsson skrivit där han ber om förlåtelse. "Färlåtelse för allt det hat jag riktat mot bland annat dig i många år". Läs intervjuvn här -https://www.dn.se/kultur-noje/alexandra-pascalidou-och-nazisten-som-hoppade-av/.

Det jag fäster mig vid i intervjuvn är när Martin Karlson berättar om hur det egentligen inte var nå´n som undrade vad han höll på med. Ingen i skolan gjorde nå´t åt att han bar ett hakors på bröstfickan. "Ingen - varken lärare, kuratorn, syon - sa någonting". Ingen tog tag i de rasistiska samtalen och gapandet  i korridorerna. "Ingen hade någonsin satt en gräns för mig eller försökt sätta stopp. Människor är så djävla rädda att säga att du gör fel som är nazist. Hade någon när jag var 16 år sagt att ´för helevete Martin`tror jag aldrig att jag hade radikaliserats". 

Hur blir det så här? För att vi inte bryr oss? Inte vågar? Varför väljer vi att inte säga nå´t? Har vi vant oss? Det är smärtsant att påminnas om det Martin Luther King säger att "den stora tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan de goda människornas tystnad". Fundera ett tag över detta dramatiska! Hur probemet inte är brutaliteten i sig utan att det goda tiger still. Att mycket av det vi förfasar oss över skulle kunna ha varit på ett annat sätt om vi som menar att vi står för det goda hade skrikit till. Sagt nå´t! Ställt oss i vägen! Lagt oss på gatan? 

I går läste vi texter i kyrkan om hur Jesus ställer ljus och mörker mot varandra. Att bara den som väljer ljuset hittar rätt. Att den som håller sig i mörkret går fel. Det där vet vi ju. Men se´n? Min fråga i predikan var den om vad jag vill att mitt liv ska berätta? Jag upprepade säkert den frågan fem gånger på drygt tio minuter. Vad vil jag att mitt liv ska berätta? 

Så tänker jag att det bl.a handlar om att säga ifrån när jag är i sammanhang då samtalet spårar ur. Då det blir närmast rasistiskt. Då fördomarna kastas runt som vore de sanningar. Det är då vi måste säga att "Du har fel! Nu har du gått för långt!" Och så ta diskussionen om bl.a. den rasism som i en del sammanhang blivit närmast normaliserad. Då det bl.a. handlar om invandrare och invandringen som roten till allt ont. Då är läge att säga att nu är jag inte med längre. Vi kan aldrig underskatta vad det betyder att i alla dessa "små" vardagssammanhang säga ifrån,. Att säga nej! Underskatta heller inte vad det betyder att nå´n gång delta i protester och demonstrationer. Att söka oss samman med andra som vill det goda. Att förstå att min röst gör skillnad när det gäller att bjuda människors brutaliet motstånd. Vad ska vi annars med godheten till om vi aldrig ger röst åt det goda? Om vi aldrig säger nej eller hjälper en annan att säga nej? 

b2ap3_thumbnail_P1020675.JPG

Träffar: 586

Postad av den i Pastorsbloggen

 

On 24 September this year, churches around the world celebrated their Sunday worship services with the special theme of freedom. The International Fellowship of Immanuel Church joined with this initiative by International Justice Mission (IJM) to bring hope and freedom to every enslaved and abused child, woman and man.

A member from our congregation that completed an internship with IJM in Washington D.C. shared some heart-wrenching statistics about modern slavery, highlighted some of the work that is done by the organization and encouraged us to become involved by praying and by giving of our time and resources to a project or organization active in the field of justice.

We then heard from two women from the organization Talita, that offers both acute and long-term support to women that have been exploited in prostitution, pornography or human trafficking for sexual purposes. They shared about the ways in which people from around the world are deceived, enslaved and sexually exploited for profit here in our very own city of Stockholm. And they also shared stories of hope, of women that have been restored and liberated after a time of care and therapy. How God transformed their lives and started something new.

 

modern slavery

 

It is difficult to open our eyes and ears to this reality, to learn about the ugliness, the evil that happens around us. But as Christians, as humans, we cannot pretend that it is not there. Because God sees it. And He wants us to partner with him to bring about change.

“To be alive is to join God in caring about the oppressed, the needy, the powerless, the victims and the vulnerable. To be alive is to believe that injustice is not sustainable and to share God’s desire for a better world.” (from Brian D. McLaren’s We make the road by walking.)

When we see the tremendous suffering and need in our world, it is easy to feel overwhelmed. We tend to join Moses in saying: “Who am I, God?” We doubt our ability to do anything about it and we are hesitant to leave our comfort and to step out. But the only thing that God asks from us is to be available. To obey when He moves our hearts and to trust that He will equip us for the task.

When you look at injustices in our world, what is your heart moved by?

 

Träffar: 627

I dag, den 2 oktober, firas den internationella barndagen. Viktigare än kanelbullens dag och många andra dagar. Wikipedia vet att berätta att "den internationella barndagen hör samman med Förenta nationernas konvention om barnens rättigheter från den 20 november 1989. Redan 1953 uppmuntrade Förenta nationerna alla stater att skapa en barndag". Barnkonventionen kan sammanfattas i fyra meningar.
1. Alla barn har samma rättigheter och lika värde.
2. Man ska tänka på barnets bästa vid alla beslut som rör barn.
3. Alla barn har rätt till liv och utveckling.
4. Alla barn har rätt att uttrycka sin mening och få den respekterad.

I barnkonventionen står det också att "Ett barn har rätt att återförenas med sin familj om familjen splittrats. Ansökningar från familjer som vill återförenas över statsgränser ska behandlas på ett positivt, humant och snabbt sätt". I barnkonventionen finns också en punkt som handlar om att barn inte får berövas rätten att tro på Gud. Läs gärna hela barnkonventionen här -https://unicef.se/barnkonventionen/las-texten#short.

Jag tänker att den här dagen i första hand inte är en dag vi firar utan en dag då vi tar ton och tar parti för världens alla barn. Inte minst alla dom för vilka orden i barnkonventionen klingar ihåligt. Vi påminns om det då vi också är mitt uppe i insamlingskampanjen för Världens Barn. Så många barn som saknar alldeles för mycket. Och får se och vara med om sådant som inget barn skulle behöva se och vara med om.

Jag tänker också att barnen i första hand inte är vår framtid. Barnen är i hög grad vårt nu. Inget kan vara viktigare än att ständigt tänka tanken - i allt det vi gör - hur det blir bäst för barnen?

I Immanuelskyrkans verksamhetsplan för 2017 formulerar vi det i orden att det är församlingens särskilda upgift att "erbjuda barn, unga och familjer aktiviteter och mötesplatser som strategiskt tillgodoser olika åldras behov för att ge möjlghet att söka, finna, uttrycka och växa i tro". Vi har lovat att göra allt det vi kan för att barn och ungdomar ska kunna göra sig hörda i vårt sammanhang. Som att vi vuxna får tänka att vi får ta ett kliv bakåt för att ge barn och unga en plats. Att vi vuxna måste bli bättre på att lyssna. Att mer gå ner på knä för att se tillvaron ur ett barns perspektiv, för hur många av oss kommer ihåg hur det är att se världen ur en treårings perspektiv?  Att frågan om hur det blir bäst för barn och ungdomar inte alltid sammanfaller med hur vi tänker om vad som är bäst för oss vuxna. Precis så som vi borde tänka i samhället i stort.

Sveriges Kristna Råd uppmnar oss att be för barnen, och vi stämmer in i bönen:

"Vi ber för de livliga och sprudlande barnen, för de svaga och tilltufsade.
Vi ber för de barn som får allt de pekar på, och de barn som saknar allt.
Vi ber för alla de barn som har dött eller försvunnit i tystnad.
Vi ber för de barn som väntar på besked, de barn som somnar hungriga, de barn som hoppas vakna upp ur den mardröm de lever i.
Ge dem berättelser som skapar hopp, relationer som skapar lugn, vuxna som vakar och vattnar det som är sårbart och växer.
Visa oss hur vi kan bli de bönesvar som barnen behöver.
Låt din kyrka vara en barnens fristad. Där joller, skratt och gråt får finnas utan att tystas ner.
Gud, du som har ett fadershjärta och en moders blick för var och en av jordklotets alla barn, vi ber: beskydda dem under dina vingar, led dem och låt dem få lära känna dig".

Amen.

b2ap3_thumbnail_10247376_628412087207658_1436077306_n.jpg

 

Träffar: 693

På lördag marscherar nazisterna på Göteborgs gator. Också i Göteborg. En gång till. Och vi är många som bildlikt talat håller andan. Eller skriker rakt ut. Hur kunde det bli så här? Vad är det som står på spel? 

Jag tänker att det är så mycket som står på spel. Så mycket av det vi närmast tar för självklart. Som människovärdet. Det närmst heliga människovärdet. Människan som i Bibeln beskrivs som nästan ett gudaväsen. Eller "nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus". Som om detta vore ristat i sten. Som nå´t vi aldrig förhandlar om. Det är bl.a. detta som nu står på spel. Visst är det motsägelsefullt att dom som vill välta allt detta överbord nu marscherar i skydd av det dom så hett hatar. Och kräver att få göra det där som syns mest och provocerar som mest. 

Det är mycket som står på spel nu! Kan vi vara överens om det? Att nu är inte läge att stoppa huvudet i nå´n buske för att slippa se och höra. Nu är tid att höra och nu är tid att se. Nu är tid att säga att måttet är rågat. Nu är tid att säga ifrån. Vi alla av god vilja. 

När nazisterna marscherar på lördag så går bla. församlingar i centrala Göteborg och Göteborgs interreligiösa råd samman i en protest. "Vi bekänner oss till värdet av ett öppet samhälle. Vi accepterar inte att människor diskrimineras på grund av härkomst, religion, funktionsvariationer eller andra orsaker". Kyrkklockorna kommer att ringa. Människor möts i detta självklara att nu är läge att bjuda motstånd. Inte underkastelse. Inte tystnad. Vi har varit tysta alldeles för länge. Tagit saker för givna. Nu står mycket på spel. Jag tänker att på lördag kommer människor att gå ut på gator och torg för att protestera, människor som kanske aldrig burit ett plakat eller aldrig deltagit i en manifetation som denna. Tack gode Gud för alla er som släpper vad ni har för händer och tar er ut på gatorna i Göteborg på lördag! Vi är många som tackar Gud för er och er beslutsamhet och vi ber för er. 

Det är mycket nu och det är mycket som står på spel. Nu är det läge att vara klar över vad det är vi inte förhandlar om. Det vi är beredda att dö för. Hur osvenskt det än må låta. Det som djupast sett handlar om människovärdet. Det som i grunden handlar om att räkna in - inte räkna ut. Och i detta står vi tätt samman. Jag tänker att varje gång vi möts i kyrkan - till vad det än är - så säger vi att vi är beroende av varandra. Att våra olikheter är en Guds välsignelse. Här är en plats vars förutsättningar handlar om att ingen diskrimineras. När vi bekänner vår tro på Gud, så bekänner vi samtidigt vårt beroende av varandra. Utan undantag. 

b2ap3_thumbnail_WWJD.jpg

 

 

 

Träffar: 692

En dryg halvtimma med bil från Stockholm - eller 45 minuter med pendeltåget - och du är i Södertälje. De flesta av oss har åkt förbi Södertälje hur många gånger som helst. Precis som i vilken förbifart som helst blir städerna vi åker förbi som kulisser. Som något vi ser på håll, och det är inte mycket vi egentligen ser på håll. 

Så tack till Equmeniakyrkan Region Stockholm - Jenny Dobers och ni andra -  som nu såg till att jag och andra medarbetare i regionen bjöds in bakom "kulisserna". Vilken dag vi fick! Med studiebesök i några av stan´s kyrkor och ett möte med kommunstyrelsens ordförande Bodil Godner. Jag vet att det är fler än jag som kände oss omtumlade av det vi fick vara med om. Mindre än en timma bort från det som är mitt "hemma" och en ny värld öppnar sig. 

Så mötte vi engagerade församlingsledare i Sankt Ansgars katolska församling och Sankt Afrems syrisk-ortodoxa församling. Så fick vi höra om att det i "lilla" Södertälje med ca 90 000 invånare finns upp mot 30 kyrkor. Att en tredjedel av kommunens invånare regelbundet relaterar till en kyrka. Att när det nationella snittet för hur många som regelbundet går till en gudstjänst i Sverige är 0.4% så är motsvarande siffra i Södertälja 8.4%. De två stora syrisk-ortodoxa församlingarna i Södertälje är Europas allra största församlingar i den Syrisk-ortodoxa kyrkan. Vi fick höra om hur dessa församlingar kämpar med att skapa ett gott liv för alla de människor som söker sig till Södertälje från bl.a. Syrien och Irak. Om hur utmaningen egentligen är alldeles för stor i relation till de resurser som står dessa kyrkor till buds. Vi fick höra om utmaningen som ligger i att en äldre generation lever kvar i det som är hemlandets traditioner och synsätt medan yngre genrationer snabbt tar till sig av värderingar i sitt nya sammanhang. 

Så mötte vi Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje, som började med att tacka för att hon fick berätta om sitt "älskade Södertälje". Med den inställningen tänker jag att hon är på rätt plats. Att mitt i det som skulle kunna få en kommunpolitiker att ge upp därför att utmaningarna är så gigantiska, tänka att det här sammanhanget älskar jag. Här vill jag vara! All repsekt för detta! Godner berättde om utmaningarna i det som gott skulle kunna kallas för Europas Jerusalem. Hur det är att gå omkring på Södertäljes gator och höra "Jesusdialekten". Vi fick höra om hur centralt beslutad politik som innebär att den som kommer till Sverige får välja fritt var man vill bosätta sig får Södertälje på knä. Om hur svarta fjärdehandskontrakt säljs för stora pengar, och 15-20 personer trängs i små lägenheher. Om hur ett "bottenlöst utanförskap" skapas i de här miljöerna. Och hur man i Södertälje satsar allt på att skapa en vettig skolgång för kommunens alla barn. När man skär ner på annat så plussar man närmst på skolans resurser. 

Allt detta mindre än en timma bort från det sammanhang vi finns i som församling och kyrka mitt inne i Stockholms centrum. Jag kan, i en mening, bli generad över hur lite jag vet om med vilka förutsättningar andra kyrkor och församlingar lever - mindre än en timma bort från Stockholm. 

På vägen hem från Södertälje hör jag om hur statsministern hållit sin regeringsförklaring och talat om "ett hållbart samhälle i gemenskap". Och jag tänker att det låter sig sägas, men i Södertälje väntar man på att i en konkret mening få bli hörda om vad som behöver till för att detta hållbara samhälle ska kunna bli en verklighet. När allt är så skört och utsatt.

Det kan inte vara så att var och en "gräver där vi står". Inget riktigt hållbart skapas av att vi var och en gör så gott vi kan på den "fläck" som är vår. Nyckeln måste vara att spana och se hur det ser ut en bit bort och hur det hänger ihop med det som är mitt och vårt liv. Att hållbart kan det bara bli om vi tänker oss samman med andra. Och att en del i detta är att veta mer om en annans liv. Att bildligt talat stanna till i Södertälje. Att lyssna till vad bröder och systrar i dessa sammanahng har att berätta. Inte för att tycka synd om, utan att i någon mån förstå vad det innebär att vi är lemmar i en och samma Kristi kropp. Låt oss i alla fall börja där! Och jag är alldeles säker på att det gör nå´t viktigt med oss. 

 

b2ap3_thumbnail_St_Afrem_Byggnad_3_Om_Oss.jpg

Träffar: 1280

Märker hur upptagen jag är av hur så mycket av förändrade mönster präglar oss som enskilda och samhället i stort. Och med det också kyrka och församlingsliv. Och hur fort det går. 

Nu senast skriver Sofia Walan en ledarartikel i tidningen Sändaren - Equmeniakyrkans "husorgan" - http://www.sandaren.se/debatt/nar-vi-inte-langre-orkar-vanta.

Walan skriver om det som är en vardag för så många av oss, detta att ständigt leva uppkopplad mot exempelvis sociala medier. Nå´n har räknat ut att vi - vilka nu "vi" är - kollar våra smarta telefoner i snitt var sjätte minut, dygnets alla vakna timmar. Oavsett i vilka sammanhang vi befinner oss. Fenomenet kallas för "Fear of missing" - rädslan att missa något. Som att vi blir oroliga för att inte hålla koll på allt. För att se om det dyker upp nå´t roligare.  

Så reflekterar Sofia Walan i sin ledarartikel: "hur vi lär oss hantera ny teknik kommer därför att att förändra även samhället...Frågan är kanske inte så mycket om förändringarna är bra eller dåliga, utan vad som förändras och hur"? 

Jag tänker att det är just mönster som förändras och med det så många förutsättningar med vilka vi lever. I ett tidigare blogginlägg skriver jag om den nya mediasituationen och hur inte minst unga människor inte nöjer sig med att nå´n annan skapar en programtablå för mig, utan man gör sin egen tablå för när man vill lyssna till något eller se på ett TV-inslag. Som att privillegiet att bestämma när saker och ting ska ske radikalt flyttats till de vi kan kalla för konsumenter. Och jag tänker att det gäller också för oss i kyrkan. Att det t.e.x inte alls är så självklart att det är gudstjänst söndag kl. 11.00 som gäller. Varför kan inte jag få lyssna till predikan när det passar mig? Så är de traditionella kyrkbesöken utbytta mot poddar jag kan lyssna av när det passar mig. Förmodligen är det fler som lyssnar på predikningarna från Immanuelskyrkan via podden än de som faktiskt finns på plats en söndag förmiddag. Tänker att också det är ett utryck för nya mönster. Nya möjligheter som förändrar våra mönster och förutsättningar. 

Så blir jag så uppmuntrad av det jag läser om Betlehemskyrkan i Göteborg - https://www.betlehemskyrkan.se/blog/2017/06/22/nytt-familjecenter-oppnar-betlehemskyrkan/ - som i höst startar ett nytt familjecenter för bl.a. EU-medborgare.

Robert Eriksson, församlingsföreståndare i BK, sammanfattar varför man nu gör som man gör: "När samhället förändras måste församlingarna skifta fokus och våga möta nya behov... Vi är vana vid ett välordnat och kontrollerat sammanhang. Självklart kommer det att bli krockar. Byggnaden kommer att påverkas, fler människor kommer att vara i rörelse. Men vi har gjort ett ordentligt förankringsarbete och förberett oss väl och så vill vi fortsätta. Nu börjar en spännande resa och frågan är vad det kan göra med oss och församlingen".

Jag gillar det där sättet att tänka. Att när mönstren och förutsättningarna förändras så får vi lov att skifta fokus och möta nya behov. Precis så! Nya förutsättningar. Nya tag! Det var så vi tänkte när vi i Immanuelskyrkan, från en dag till en annan, helt oplanerat, öpnade upp våra lokaler för de flyktingar som strömmade till Stockholm. Det är så vi tänker när vi också i vinter öppnar upp för bl.a. EU-migranter när det blir kalla nätter. Det är så vi måste tänka om också annat i vårt församlingsarbete. Det är bara så vi skapar ett trovärdigt församlingsarbete. Saker och ting måste förändras, därför att mönstren förändras. Och det går snabbt. Men visst är det spännande! 

b2ap3_thumbnail_IMG_5779.JPG

Träffar: 816

On July 8th, a group of happy adventurers from Immanuel Church' International fellowship boarded the ferry to the small island of Ekholmen. This is the place where long-time church members Lars & Rachel Jerkeby have their summer home. Their generous invitation led to a day of wonderful fellowship.

Photographer and blogger Michelle Job posted a beautiful account of the day. Below an excerpt and a link to her full blogpost. Enjoy!

Archipelago group picture

_____________________________________________

(...)

Here is an interesting fact I came to know about the Swedish summer houses – There is NO loo or bathroom inside the house!

I always imagined the summer houses to be very extravagant and luxurious with the latest in technology. That day I discovered it is not. The Swedes like to keep it simple in their summer home. Their summer homes are meant to take them back in time and back to nature!

They ate fresh fruits and vegetables grown in their very own garden. While the houses have basic water supply and electricity, the toilet is detached from the house, perched all by itself amidst the trees. It’s a dry compost toilet in the most serene setting.

When it comes to taking a shower, all you need to do is take a dip or a dive in the ocean! This being Sweden, the waters are always in varying degrees of cold, if not frozen!

And did I tell you, there are no shops on the island? The residents must bring all the provisions for their stay from the city when they come. If a sudden need arises, they need to go to another distant island by their boat!

(...) On one side it was the beauty of the island. On the other it was the stillness and the silence that touched me. ‘Silence’ is a very important factor for any Swede. At first I used to wonder why and how can the entire neighborhood be so silent. The dogs don’t bark, vehicles don’t honk and even the most crowded trains are silent. Eventually, I found myself seeking this silence.

There is something very calming and healing about silence. It relaxes a wondering stressed out mind. It has the ability to draw our focus to issues that matter the most. Outer silence often leads to inner calm. I realized it’s much easier to find and listen to Daddy God in the stillness. In being still, I can converse with Him and know Him. In the stillness, I find Him and in Him, my answers!

__________________________________________

Read Michelle´s full account of the archipelago visit and enjoy her stunning pictures.

 

Träffar: 852

För precis tre år sedan var vi många som fyllde Medborgarplatsen i en demonstration för de kristna i Irak. Så mycket hade hänt som gjorde att vi inte kunde sitta stilla i båten. Så krävde vi: "Sluta blunda! Agera nu!"

Nu är Medborgarplatsen full av afghanska unga killar och tjejer som kämpar för att få stanna i Sverige. För bara några dagar sedan fick dom flytta från Mynttorget - granne med politikens finrum - till Medborgarplatsen, långt bortom synhåll från de som i en mening bestämmer över dessa unga människors liv och framtid. När andra länder tvekar och håller igen avvisningar till Afghanistan, och afghanska myndigheher vädjar till bl.a. Sverige att inte skicka tillbaka dom som nu finns i Sverige, så fortsätter Migrationsverket att meddela besut om avvising. I många fall är det - framför allt - unga killar som aldrig varit i Afghanistan och inte har nå´n som helst förankring i det landet. Men iväg ska dom! Migrationsverket hänvisar till politiken och politiken hänvisar till Migrationsverket. Detta är ovärdigt! Migrationsverket och politiken tvår sina händer. Och nu demonstrerar flera hundra killar och tjejer på Medborgarplatsen. Och det man ber om är detta grundläggande att få leva sitt liv i säkerhet och här skaffa sig en utbildning för att bidra till allas vårt bästa. Som om vi inte har råd med dom som vill ge ett bidrag för att göra Sverige till ett ännu bättre land. Vi ser bara utgifterna och inte en lång rad av unga ambitiösa tjejer och killar som vill göra nå´t bra för oss alla. 

Vad alla dessa och så månge andra ber om är detta enkla och grundläggande att få leva ett liv i ro. Som en av dom som under sommaren hört av sig till Immanuelskyrkan och ber: "All we want my and my brother is a normal and safe life.We are ready to offer whatever you ask, in order to save us and give us a new opportunity to live please, the future of the whole family lost".

Så läser jag idag också om en palestinsk man som för några år sedan flydde ur ett fängelse och i dagarna avvisas till Västbanken och alldels säkert kommer att fängslas på nytt. Och en ung grabb från Afghanistan som under våren och försommaren haft lite kontakt med Immanuelskyrkan som nu sitter i Migrationsverkets förvar för att avvisas till det som inte är nå´nting. Rakt ut på gatan i det som är ett av världens mest riskabla länder att vara i. En plats på jorden dit medföljande poliser inte vågar sätta sin fot. 

Detta är Sverige år 2017! Jag känner närmast panik efter att ha gått runt en stund på Medborgarplatsen. Vad är det som sker? Unga människor som ber för sina liv. Och politiker som gömmer sig, som om man inte vill se det som sker. Å ena sidan...å andra sidan. Som om politikerna är oförmögna att samla sig till ett beslut. Känner mig så frustrerad över att kunna göra så lite. Jag ber till Gud om uthållighet för alla de unga killar och tjejer som nu dag och natt håller till på Medborgarplatsen att inte ge upp förrän detta har löst sig. Tills dess att det blir ömöjligt för dom som bestämmer att hålla sig undan. Att hoppas på detta är inte bara att hoppas på ett under, då sådana beslut faktiskt fattats tidigare. Också då under stort tryck från bl.a. kyrkor och andra organisationer. 

b2ap3_thumbnail_P1020687.JPGb2ap3_thumbnail_P1020675.JPG

 

 

Träffar: 1683

Nationaldag dixiebandnationaldag field

 

National Day celebrations in Humlegården with dixieband "Humlegårdens promenadorkester"

 

The sun broke through the clouds, bringing us warmth on a windy day. A good crowd of people had now gathered on the lush field in Humlegården park. Many were standing up as the national anthem was played by the dixie band on stage. Some were singing, though only quietly. A company of young actors dressed up as royalties were posing to the side of the stage. Children were running around, chasing balloons. No flagpoles in sight. No one dressed up in blue & yellow, the colors of the Swedish flag. Behind the field, on the playground, children were making paintings and putting together vehicles in wood. Welcome to Sweden, country of lagom. Even national day is celebrated the lagom way!

 

I think back of the way in which national day (Koningsdag) is celebrated in the Netherlands, where people massively dress up in orange, gather for outdoor concerts, sing, dance and celebrate. Where the street turn into giant flea markets with children selling off their toys and trinkets. Where the king and his family walk the streets of a selected town, greeting people and admiring different performances and creations. With a history of more than 130 years, it has truly turned into a feast for the nation, embraced by all.

 

Swedish national day was previously only called “Day of the Swedish flag” with a tradition of celebrating since 1916. Renamed to national day in 1983, it only became a bank holiday in 2005. I remember those first years where colleagues were happy to have a day off, but had no idea how to observe or celebrate national day. Hardly any events were organised and my church at that time jumped in the gap by organising an outreach with activities for kids. These days however, there seem to be many events organised by local municipalities and cultural institutions, with the main event - hosting the royal family - being at open air museum Skansen of course.

 

nationaldag MJ

National Day celebration in Hagaparken, photo: Michelle Job Photography

As a Christian, one could argue that national days are nothing to celebrate. Why lift up the nation state and the monarchy when we are citizens of Heaven, serving the highest King. But I feel that it is quite beautiful to observe a national holiday that is not affiliated with the Christian religion. It allows for people from all backgrounds and beliefs to come together in celebration of the country we call home. It reminds us of the values that characterise this nation and that bind us together, such as peace, democracy, equality, solidarity, freedom of speech and religion and environmental consciousness. These are values to cherish and celebrate. In addition, in a country where 16% of the population is born in another country, we have a day to come together and build new, common traditions.

 

I pray that national day will be a time for us to lift up diversity as a strength and to embrace one another as neighbours.

 

Träffar: 902

Bloggare

Born and raised in the Netherlands. Great interest...
Pastor i Immanuelskyrkan med ansvar för den svensk...
Pastor och föreståndare i Immanuelskyrkan

Anmälan till musikskolan

Instrument(*)

Ange ett instrument

Elevens namn(*)
Invalid Input

Postadress(*)
Invalid Input

Postnummer(*)
Ogiltigt postnummer

Stad/Ort(*)
Invalid Input

Telefon(*)
Ogiltigt telefonnummer

Mobiltelefon
Ogiltigt mobiltelefonnnummer

E-post(*)
Ogiltig E-post adress

Födelsedatum(*)
Invalid Input

Ange ååååmmdd-xxxx

Målsman 1
Invalid Input

Telefon (Fast eller mobil)
Invalid Input

E-post
Ogiltig E-post adress

Målsman 2
Invalid Input

Telefon (Fast eller mobil)
Invalid Input

E-post
Ogiltig E-postadress

E-post för faktura(*)
Ogiltig E-postadress

Invalid Input

immanuelpasvenska

immanuelengelska

korean