Årsmöte på nätet. Immanuel skriver historia.

Nu har det skett! För första gången någonsin har Immanuelskyrkans församling samlats till årsmöte – på nätet!

Det var glest i bänkraderna i Waldenströmssalen i Immanuelskyrkan. Precis som sig bör. Max femtio personer, säger Folkhälsomyndigheten, och så var det. Presidium, rösträknare, ljus, ljud och bild. Församlingens styrelse, valberedning och andra som var nödvändiga för att genomföra detta historiska möte.
Och så alla andra då – alla som satt hemma hos sig, eller kanske hos varandra på respektfullt avstånd, och följde det hela via församlingens YouTube kanal. Ett hundra tjugo personer. Tillsammans blir det ungefär lika många som vid ett alldeles vanligt årsmöte.

Men självklart märktes allt det nya. Borta var känslan av fest över att få mötas. Den traditionella unisona sången, den som signalerar gemenskap över åldersgränser och markerar vårt ”vi”, den uteblir.  Diskussionen, argumentationen för och emot i viktiga frågor uteblir också.
För sanningen är att allt var redan klart! Allt hade redan röstats om. Tack vare minutiösa förberedelser fick varje församlingsmedlem ett brev i god tid före årsmötet. Ett brev med röstkort och raka frågor kring de formaliteter som församlingens stadgar anger att årsmötet ska behandla.

De som skickade in sina röster var rekordmånga, 337 personer! Alltså långt fler än rösterna på ett ”vanligt” årsmöte.
På det här viset fungerade årsmötets församlingsdemokrati också ett år som detta. Församlingen går in i en ny arbetsperiod. Ett halvår för sent, men ändå…
Någon sa till församlingens föreståndare, Ulla Marie Gunner, i ett SMS:
– Jag har följt årsmötet på nätet. Det var mer berörande än jag hade trott.

Nu är årsmötet genomfört och nu kan vi, som församling, se framåt. Mot ett nytt verksamhetsår där Immanuelskyrkan får betyda alltmer, både för sina medlemmar och för samhället runt omkring. För alla de människor vi är kallade till.

Gunilla Hjelmåker